JUL I DAGARNA TRE!!!

Herre jisses vad det tar på krafterna att fira jul i tre dagar...

Fösta ska man leta häcken av sig för att hitta några eventuella julklappar och sen är det mat, mat, mat, lek, lek och lite mer lek... men jag ska försöka att "bena" upp dessa dagar och återberätta alla höjdpunkter.. så häng me´!!!

JULAFTON!!!!
Som jag har väntat... det har ju nästan varit tokigt här hemma då jag letat efter några eventuella julklappar, men nuuu äntligen så fick jag dessa efterlängtade paket... Redan vid frukosten fick jag mitt första!! Åhhh...så spännande det va!!!

Äntligen!!!

aahhhhh, jag ääääälskaaaar papper...

Är inte riktigt säker än på om den verkligen är avsedd för mig eler pappa men jag gillar att kunna kolla på Makka-Pakka eller Barbapappa lite mer mobilt" nu...

fter frukosten så var det full fart...ingen rast å ingen vila...nänä...Vi skulle nämligen fara iväg söderut till Fritsla och hälsa på pappas släkt.. Som traditionen är så är det alltid ett stopp hos gammelfarmors sista vila...
Lite synd att jag aldrig hann träffa henne, hon verkar ha varit en helt underbar människa enligt pappa.
Så strax efter tolvslaget träffades vi...jag, mamma, pappa och farfar OCH GAMMELFARFAR!!
Första gånge som jag får se denna gamleman...Haha, han va kul oxå...Han frågade min farfar vad jag hette å i nästa andetag så avbryter han och säger. - äsch, jag hör ju inte det ändå! haha
Så ett stillsamt stopp hos min gammelfarmor innan vi for vidare...



In i bilen igen efter att ha gått en kort promenad.. (kändes som en vårdag i april)
Så vart det stopp igen efter ett par minuter och vi var nu i VILDA VÄSTERN!?
Ja området kallas så och där bor min pappas farbror och hans fru. Ni vet dem som vi träffade i somras nere i Olofsbo.. De är för sköna de där två.. Så när pappa trodde att han var förutseende och skulle ta med min barnstol in, skrattade bara farbror Roger och sa -tror du inte att jag har haft barn i detta huset innan...
Till saken hör att de har 4 barn och en massa barnbarn...hahaha

Väl inne så bad jag faktiskt gammelfarfar att hjälpa mig lite...Det kanske fanns några paket till mig här oxå, så det var lika bra att kika..

Det skiljer inte mer än typ 96 år på mig och min gammelfarfar, men han hjälpte mig att leta julklappar in i det sista...
nopp...ingen lycka dena gången heller... va 17 har tomten gjort??

Det va varmt och gemytligt i det gamla huset...ja, det är gammalt för min gammelfarfars far har bott här, hehe.
I köket luktade det gott och det va svårt att hålla sig därifrån, men till slut så tog farfar upp mig och jag fick sitta med de liiiiiiite äldre gubbarna å "ljuga, haha...det va spännande!

lite synd att pappa inte var med på kortet...då hade vi haft fyra generationer på foto...
"inte ens gammelfarfar hade hört de sagan...då måste den varit bra.."

Sen bjöds det till bords och jag har aldrig sett så mycket mat passera min mun utan att jag fått smaka en enda bit.. som tur var så insåg mamma att detta inte skulle komma att funka så hon fixade mig en egen portion. Potatismos och Rogers köttbullar!!! mums!!!!!

Efter maten var det så att jag knappt orkade protestera när jag skulle ta på mig och tacka för mig. Vi skulle vidare till nästa stopp... Tack kära Roger & Lena, vi ses till sommaren!!

Tror ni jag somnade på resan tillbaka mot Borås? Svar: JA!
Tror inte ens mamma han köra ut från uppfarten innan mina ögonlock var tunga som brunnslock... så när jag öppnade ögonen var vi hos....

MIN FAVORITKUSIN ALTEDS FAMILJ!!!

Eftermiddagen och kvällen tillbringades hos Alted, jaja, jag vet att han heter Alfred, men jag säger ALTED! Där var även "omom", Berndt och en massa andra skumma typer, haha. ja, så skumma är de inte, det va Alteds mammas släkt. De är ganska så busiga de oxå, hehe.
Så snart jag kom ner på golvet så började jag och Alted att leka..


hmm...vad ska det här bli nu då??

Vi brukar trivas bra ihop jag och Alted och dena dagen var ju liksom våran så vi hade gott om plats för att leka.


"-här Alted, denna ska du ha!"

Men ni vet...en liten kille som jag blir trött efter ett tag och då är det skönt att krypa upp i "omoms" famn å vila sig lite innan tomten kommer...


" m y s "

När mörkret lagt sig och alla verkadelite spända så knackade det plötsligt på altandörren och in steg en tjock konstig snubbe med skev stämma... Han såg inte alls ut som den tomten som jag sett tidigare... men jag kanske va trött eller nått... Han va gammal och sliten sa han och drack med sugrör för att inte blöta ner sitt skägg. Märkligt tänkte jag... varför inte raka sig och dricka som jag gör? Jaja, nåväl...han hade en stoooor säck med klappar och jag fick massa julklappar...Gud, va snäll jag måste ha varit...


"merry x-mas önskar tomten till er alla"

Det tog på krafterna att vara med under hela denna dagen och trots att mamma och pappa försökte med mat och tröst så orkade jag inte hålla migvaken så mycket längre till så jag frågade kussen om jag fick låna hans säng lite å det gick bra. Tack Alted, du rädda mig denna kväll.


"totalt toktrött - men lycklig"

Det dröjde inte länge förrän jag blev buren och inpackad i bilen och vi åkte hem... jag tror faktiskt att mamma & pappa va lite trötta oxå... klockan var ju inte mycket, men det hade varit e lång dag och det skulle komma mer...

JULDAGENS MORGON!!

Men tror ni att jag hade bråttom upp ur sängen i morse??? ah, men!!
Kolla in bilderna så ska jag berätta sen...


"välkommen in i min borg"


"vågar du inte??"

Jag längtade ju ner till min borg!!!! Ett underbart tält som jag fick av min gudfar och sm jag stormtrivs i. Här kan jag göra som jag vill å det vill jag lova att jag gör...Det är knappt så att jag låter pappa komma in och busa med mig..hehe.
Idag var det inte riktigt lika stressigt....till en början.
Efter en tidig frukost gick jag och pappa upp å la oss en stund igen, det brukar vi ju göra när han är ledig...det är mysigt att "burra" in sig bredvid pappa och somna... Det gjorde vi båda denna gång...somna...och länge!!
Mamma väckte oss efter tre timmar och då blev det lite stressigt i alla fall, haha. Vi skulle till "Moffa" och fira jul igen!? Åhh...på med kläder och göra sig snygg.. (för mig går det ju fort)

Hos "moffa blev det mer mat och mys....och kan ni tänka er att tomten kom dit oxå?!!!
Ännu mera klappar till mig och jag och Alted, ja han va ju där med sin familj såklart. Ja och morfarsmor var där med. Men nu var det ju Alted och jag igen!!! Vi busade friskt...


"hmm...chaufförens napp ser smaksens ut"

Hos Moffa finns det stora ytor och jag kan busa runt massor...men bäst är det ända att gå runt bordet och sträcka sig efter allt som finns på bordet... Det finns en hel del att smaka på...hahahaha. Ikväll har jag smakat på vit chocklad, gelehallon, fruktsallad, kaffe, mörk chocklad... whiskeyn kom jag åt men pappa stoppade mig precis innan... Så nu känner man sig mätt igen, haha. Tror jag fick smaka på en träbit också innan nån plockade de ur munnen på mig. Men hallå... alla barn smakar.... PÅ ALLT!!!!

Det blev inte lika sent idag, för pappa ville att jag skulle komma hem och somna i min egen säng så han tackade för oss och vi for hem till vår stilla boning och när jag låg i min säng kunde mamma och pappa pusta ut...en stund, för sen åkte pappa och jobbade en sväng.

ANNANDAGEN...
alltså dessa dagar...
Idag fanns bara en sak på schemat och det var att komma ut och gå en lååååång promenad och få röra sig lite och få syre igen...Det va såå skönt att komma ut ,trots det tråkiga vädret. Mamma & pappa tog på sig regnställen och jag blev nerpackad under regnskyddet så vädrets makter hade ingen chans emot oss... Vi strosade länge och bara njöt och passade på att stanna till att ta en vanlig korv i bröd för att slippa julmats känslan...


"ett snabbt korvstopp på Maxi"

Under promenaden fick pappa ett samtal...Det var min farbror P som ringde...Han och hans sambo kommer och hälsar på imorgon!!!! Det ser jag fram emot!!
Så resten av dagen har egentligen bara gått i busets tecken här hemma och jag har tagit väl hand om mina föräldrar... De har verkligen gjort min första jul till ett minnesvärt äventyr som jag gärna upplever igen!

Till alla er andra vill jag (lite sent) bara säga...



GOD JUL & TA HAND OM VARANDRA!!



Kommentarer
Farmor

Kæreste Emil, hvilken dejlig jul du må ha haft, den første ud af rigtig mange. Farmor bliver varm om hjertet når hun læser om din jul og alle " dine " oplevelser med mamma, pappa og alle de dejlige mennesker som har været så heldig, at fejre julen med en rigtig prins. Billederne er så underbare også dem hvor du leder efter gaver, ja ALLE billeder af dig siger så meget, og hvilke øjne ...... de taler til farmor hver gang jeg ser på dem og DET gør jeg næsten hver dag. Din gudmor, Jannie har givet farmor et fint nøgle vedhæng med mange billeder som kører hele tiden, allesammen hvor du er på, så du følger farmor hver dag.

Det er svært, at beskrive hvad du betyder for farmor, det kan nok heller ikke beskrives i ord. Tak fordi jeg fik love til at blive din farmor. Puss och kram til dig



2011-12-27 @ 00:19:56




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback